Fortell vennene dine hvor de kan få seg en Springskalle!

Hei og velkommen til Springskallen, den nye bloggen som stiller spørsmålene du ikke trodde du trengte svar på. 

Gå for all del ikke glipp av en grunnleggende innføring i snurredassens mystiske verden , eller interiørtips Tøyen-style

Har du en helvetes irriterende nabounge

Husk for all del også å legge igjen en hilsen, så vi vet hva du liker til en annen gang. Og sist men ikke minst:


TELL YOUR FRIENDS eller sjekk ut vår facebook-fan side!


hilsen Springskallene..

Vi gir hverdagen en real Springskalle!

onsdag 31. mars 2010

Åpen løsning


Første kontakt:

Hei

Snurredass er et type toalett som er mye brukt i hytter og husbebyggelser som ikke er tilkoblet et kloakknett.

Avføringen samles opp i forskjellige kamre under toalettet og tømmes etter hvert. Det finnes mange navn på disse, bl.a. snurredo, septikktank for hjemmebruk og en jeg har litt sansen for, selv om den kanskje er litt på kanten: " Bæsj&Carry". Men da er den vel noe mindre, skulle jeg tro.

Lenge siden jeg har sett en slik en. Husker vi hadde en på hytten vi har ca 3 mil utenfor Bergen. Den var fabelaktig, og holdt i mange år.

Det jeg lurer på er hvorfor du selger et slikt klenodie? Er den gått lekk? Har du hatt noe problemer med kondens evnt lukt fra den? Og hva er prisen på noe slikt nytt?
Håper du tar deg tid til å svare, da jeg er svært interessert i og vurderer sterkt å anskaffe meg en slik til bruk på et uthus vi har, her hjemme på gården.

I dag har vi en åpen løsning. Venter spent på svar.
Hilsen
Gunnar Svartbakk

svar:

Subject: Snurredass

Hei!
Snurredassen er dessverre solgt.
Grunnen til at vi kvitter oss med den er at vi har fått renseanlegg og lagt inn vannklosett. Snurredassen var helt i orden. Vifta fjernet all lukt og det var aldri kondensproblem. Av og til var vi plaget med fluer, men litt Permetrin-insektspray løste enkelt det problemet.

Vennlig hilsen T****

Reply:

Hei igjen

Først og fremst, takk for et meget utfyllende og godt svar. Så det er vifte opp i en slik sak nå altså? Det kan man vel trygt si det ikke var den gangen.. "balja" så ut som et digert trau, og var laget av tre, og tjoret sammen med en god del meter metallvaier. Det lukta kokt kål og brent toast lang vei.. hehe..
Hadde vi hatt permetrin på den tiden, så hadde vel livet vært langt mer behagelig, for å si det mildt. Men fluer har jo aldri skadet noen, i Norge iallfall.. Selv om Tuna flua til tider kan være plagsom.

Jaja, det var forargelig at en alltid skal være sent ute.. Du har ikke noen gode tips til hvor jeg kan få tak på en slik snurredass av den størrelsen du hadde? Jeg har sett litt rundt og ikke funnet noen som jeg likte. Går vifta på strøm eller aggregat?

Mvh

Gunnar

Hei
Du finner nok flere på Finn.no etterhvert. Vifta går på strøm og aggregat (220 volt), det finnes også gode vinddrevne vifter.

Snurredass med løse kammer er vel det greieste. Det er ikke "gøy" å tømme do.

Har "Vera Pioner" toalett på hytta som er 10 ganger greiere å håntere (tips).

Se lenke:

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=3973

mvh T****

Oppdateres fortløpende...

Del

3 kommentarer:

  1. Hei Gunnar. Den hytten dere har utenfor Bergen, er ikke det strengt tatt et sommerhus? "Vi skal på sommerhuset utenfor Bergen" pleier jo du å si. Litt rart at det plutselig har blitt hytte, tenker nå jeg da.

    Kalle

    SvarSlett
  2. Jo, men den gangen hadde vi ei gammal semi-lafta hytte utpå Osterøy, som farfaren min hadde satt opp.. I dag har vi sommerhus på samme plassen .

    Gunner

    SvarSlett
  3. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett