Fortell vennene dine hvor de kan få seg en Springskalle!

Hei og velkommen til Springskallen, den nye bloggen som stiller spørsmålene du ikke trodde du trengte svar på. 

Gå for all del ikke glipp av en grunnleggende innføring i snurredassens mystiske verden , eller interiørtips Tøyen-style

Har du en helvetes irriterende nabounge

Husk for all del også å legge igjen en hilsen, så vi vet hva du liker til en annen gang. Og sist men ikke minst:


TELL YOUR FRIENDS eller sjekk ut vår facebook-fan side!


hilsen Springskallene..

Vi gir hverdagen en real Springskalle!

fredag 2. april 2010

Stryk fra liste!



Første kontakt:

Hei K***

Ser du selger et flott bratsj-etui til 1000 kroner på Finn. Et merkelig spørsmål fra meg, men like fullt et ærlig et:Hva er en bratsj?Jeg og noen eldre kamerater satt på en pub for en liten tid tilbake, og snakket om ditt og datt, og så rart det enn høres ut, kom det ut av min munn; bratsj!! Vi lo rimelig godt etterpå, da dette var tatt helt ut av kontekst. Om du kunne hjelpe meg å klarlegge hva bratsj er? Jeg trodde det var noe fiolin-lignende eller noe cello lignende, men må si jeg sitter litt fast, og da hjalp det jo ikke akkurat at etuiet ditt var tomt. Nok en gang var jeg snytt for å finne ut hva dette var, på en måte. heheHåper du kan komme tilbake til meg vedrørende dette. Vi vet jo alle hvor irriterende det kan være å gå rundt å lure på en spesiell ting.

Venter spent,
Hilsen Gunnar

Svar:

Hei!
Ja, jeg er fæl til å lure på ting jeg også, så jg vet hvordan det er.
En bratsj er litt større enn en fiolin og 5 toner dypere. I orkesteret tilsvarer den alten i et kor. Fyller mellomstemmen mellom fiolinene og celli.

God påske!

K****

Reply:

Hei igjen!

Du verden, hadde ikke regnet med å få svar så fort. Tusen takk.. Det var nesten bedre enn å åpne påskeegget. Da stryker jeg bratsj, fra ting jeg lurer på. Stryker du bratsj? :P

God Påske! Gunnar

Oppdateres Fortløpende....

Blogglisten


Del

2 kommentarer:

  1. Kjære nybakte bratsj-elskere!
    Dere har en klang-gyllen verden i vente.
    Bratsj kommer av "braccio" på italiensk, "arm", siden den holdes med armen. På andre språk heter den "viola", på svensk "alt-fiol".
    Bratsjen ligger nær den menneskelige stemme, den er mørk, sensuell, forførende og vemodsvakker. Strykernes alt-sax.

    Bratsj med gamber er en bedre frokost enn egg og bacon: som i "Lachrymae" ("tårer") av John Dowland eller den rocka Brandenburgerkonsert nr 6 av Johann Seb Bach. Også Ketil Bjørnstad/Lill Lindfors' cd "Coastlines" er marinert i bratsjklang.

    Selv er jeg solobratsjist i Kringkastingsorkestret og så heldig å få spille på en bratsj laget i Venezia i 1745. Det er høyteknologi. Den er formfullendt og trenger hverken oppgradering eller anti-virus-program. -

    Springskallen m venner er velkommen i KORK (Kringkastingsorkestret) til øvelser og fribillett til konsert når som helst. Selv uten medbrakt etui ("kasse", som vi sier). Send mail til nora.taksdal@nrk.no. Vi fem bratsjister vil med glede treffe dere.

    Dere vil si som drosjesjåføren i Wien da han så min bratsj-kasse: "AAAAAH! ICH LIEBE DIE BRATSCHE!"
    N T

    SvarSlett
  2. For godt til å være sant.. Vi kommer... takk for en svært utbroderende kommentar..

    SvarSlett